Pielęgnacja ciała po czterdziestce

Kobieta po 40-tce

Być kobietą po 40. wcale nie jest tak łatwo. Choć w dzisiejszych czasach starzejemy się wolniej, nie można oszukać natury. Można ją jednak ułaskawić. Jak dbać o siebie po 40. roku życia? To kluczowe pytanie, które pomoże ci w zrozumieniu przemian, jakie w tobie zachodzą i w okiełznaniu ich wszystkich. Kobieta po 40-tce może być szczęśliwa, zdrowa i zadowolona z siebie.

Być kobietą po 40. – z czym to się wiąże?

Zegary wybiły minutę po dwunastej, a ty właśnie skończyłaś czterdzieści lat. Nie oznacza to, że zmiany zaczną nadchodzić właśnie w tej chwili, jakby gwiazdy ułożyły się w jednym rzędzie, a na ciebie spadł snop światła. Być może już wcześniej odczuwałaś, że coś dzieje się z twoim ciałem. Może jesteś szczęściarą i przemiana przyjdzie później, dopiero za kilka lat. Jednak wiedz, że kobieta po 40-tce nie jest w stanie uciec przed zmianami. Możesz jednak zadbać o to, by przejść je łagodnie. Nie broń się przed nimi – to z pewnością jeden z elementów, który warto opanować. Być kobietą po 40. – z czym to się wiąże? Najprawdopodobniej na początku zauważysz zmiany związane ze swoim wyglądem. Włókna kolagenowe nie są już tak sprężyste, jak kiedyś. Dlatego twoja skóra staje się trochę mniej elastyczna, naciąga się, widoczne są na niej zmarszczki. To dotyczy nie tylko twarzy, ale całego ciała. Po 40. – zwłaszcza jeśli masz za sobą porody – możesz widzieć, że również piersi tracą jędrność i zaczynają powoli opadać. W okresie okołomenopauzalnym skóra staje się bardziej sucha, gdyż dochodzi do redukcji poziomu wydzielania potu oraz łoju. Możesz więc widzieć, że skóra dłoni i stóp jest popękana i zrogowaciała w niektórych miejscach. To także czas, w którym na twarzy pojawia się niechciany zarost. Meszek zmienia się w bardziej widoczne włoski i nierzadko depilacja staje się koniecznością. Wszystko przez zmiany hormonalne w organizmie, które wywołują także wahania nastroju czy uderzenia gorąca. Farmaceutyki i suplementy mogą pomóc ci złagodzić te objawy, dlatego nie bój się zwrócić do swojego lekarza po pomoc. 

Jak dbać o zdrowie po 40?

Ćwiczenia po 40. roku życia

Twoje ciało nie jest już tak silne, jak kiedyś. Nadal jednak powinnaś dbać o to, by być w formie. Ćwiczenia po 40. roku życia powinny wzmacniać siłę twoich mięśni oraz zakres ruchomości stawów. Dlatego pilates i joga to najlepszy wybór, jakiego możesz dokonać. Pamiętaj jednak, że ćwiczenia mają nie tylko pomóc ci lepiej wyglądać i czuć się dobrze w swoim ciele. Mogą także uchronić cię przed nietrzymaniem moczu lub zminimalizować ten problem, który u kobiet w okresie przedmenopauzalnym jest niezwykle częsty. Dlatego regularnie ćwicz mięśnie dna miednicy. One także słabną i stają się mniej zdolne do wykonywania swojej funkcji, czyli między innymi regulowania pracy cewki moczowej. Jeśli zauważyłaś, że popuszczasz mocz podczas śmiania się czy kichania, jest to pierwszy sygnał, iż mięśnie są słabe, a ty cierpisz na lekkie wysiłkowe nietrzymanie moczu. Nie bój się, nie panikuj – to częste w tym wieku. Odwiedź swojego lekarza ginekologa i porozmawiaj z nim o zmianach, które cię niepokoją. On z pewnością doradzi ci, jakie ćwiczenia wykonywać, by wspomóc pracę mięśni dna miednicy.

Jak dbać o siebie po 40?

Jak dbać o zdrowie po 40? Przede wszystkim słuchaj swojego ciała i nie bagatelizuj jego sygnałów. Nie zrzucaj wszystkiego na karb zbliżającej się menopauzy i działaj. Ćwicz, odżywiaj się zdrowo i ciesz się życiem tak samo, jak robiłaś to dotychczas. Tajemnica tego, jak zadbać o siebie po 40, to także odpowiednie nastawienie. Jeśli nie radzisz sobie ze zmianami i czujesz, że zbytnio cię one przytłaczają, nie bój się poprosić o pomoc. Pamiętaj, że kobieta po 40-tce nadal może być pełna życia. Jeśli mierzysz się z problemem nietrzymania moczu, być może czujesz, że utrudnia ci on codzienne czynności, hamuje cię i wywołuje poczucie wstydu. Nietrzymanie moczu jest częstsze, niż myślisz – zwłaszcza w tym wieku. Oprócz leczenia za pomocą fizjoterapii możesz także chronić się przed jego skutkami i cieszyć się wygodą oraz brakiem wilgoci. Korzystaj z niewidocznych pod ubraniami wkładek chłonnych Elly, które skutecznie wchłaniają wilgoć i neutralizują nieprzyjemny zapach. Nie musisz martwić się, że ktoś zauważy. Twój problem będzie pod kontrolą, jeśli tylko o to zadbasz. 

Być kobietą po 40. – to brzmi dumnie i pięknie. Z całą pewnością nie musisz bać się zmian, bo przecież większość z nich możesz okiełznać. Pamiętaj, że nie jesteś w tym sama, a wszystko, przez co przechodzisz, to doświadczenie wspólne wielu kobiet. Niech to da ci siłę do życia po swojemu, tak, jak chcesz.

Jak przygotować się na wyjazd na wczasy przy nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu bardzo często wpływa negatywnie na jakość życia. To choroba, która może powodować ogromny dyskomfort w każdej sytuacji – w pracy, w domu, a tym bardziej podczas wyjazdu. Jeśli przygotowujesz się do wakacji lub wyjazdu służbowego, możesz zabrać ze sobą wkładki na nietrzymanie moczu. To podstawa, by zapewnić sobie komfort w trakcie podróży. Jednak nie tylko wkładki na nietrzymanie moczu będą ci potrzebne. Jak przygotować się na wyjazd, gdy cierpisz na NTM?

Ciąża po 40-stce - jak dbać o siebie i dziecko?

Późne macierzyństwo nie jest w dzisiejszych czasach rzeczą niespotykaną. Coraz więcej kobiet się na nie decyduje. Ciąża po 40 roku życia nie musi być już trudna ani stygmatyzująca. Chociaż organizm się starzeje, kobiety w tym wieku nadal są zdrowe i pełne sił. Co więcej, ciąża w wieku 40 lat nierzadko jest dużo bardziej przemyślana od tej w wieku młodzieńczym. Nie da się jednak nie zauważyć, iż ciąża po 40 roku życia wiąże się z pewnym ryzykiem. Jak dbać o siebie i o dziecko, by wszystko przebiegło zgodnie z planem?

Skutki osłabienia mięśni dna miednicy po wielu ciążach

Poród wiąże się z dużym obciążeniem dla organizmu kobiety. Oprócz dolegliwości bólowych związanych z konsekwencjami porodu np. nacięciem i zszyciem tkanek krocza mogą mu również towarzyszyć takie konsekwencje jak osłabienie, uszkodzenie czy wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Wiadomym jest, że każdy kolejny poród wpływa na funkcję mięśni dna miednicy jak również statykę narządów miednicy mniejszej. Niestety nie tylko nietrzymanie moczu może być objawem pogorszenia funkcji mięśni dna miednicy. Z czym jeszcze mogą borykać się kobiety, które przeszły kilka porodów?