Jak zapobiec inkontynencji w ciąży?

Artykuł powstał przy współpracy z mgr Moniką Grzegorzewicz Nietrzymanie moczu w ciąży

Nietrzymanie moczu w ciąży nie jest rzadką przypadłością. Chociaż często temat ten jest bagatelizowany, kobiety w ciąży muszą borykać się z popuszczaniem moczu zarówno w trakcie ciąży, jak i po porodzie. Dlaczego tak się dzieje? Co odpowiada za nietrzymanie moczu w ciąży i jak można temu zapobiec?

Nietrzymanie moczu w ciąży – jakie są jego przyczyny?

Nietrzymanie moczu w ciąży to problem, który dotyka większości kobiet. Jest to spowodowane wieloma czynnikami. Należy zaznaczyć, że kobiece dno miednicy zbudowane jest nie tylko z mięśni, ale także tkanki łącznej (powięzi, więzadeł), która jest bardzo zależna od działań hormonów (relaksyny i progesteronu). Zmiany w układzie hormonalnym powodują, że te tkanki mogą się rozluźniać, aby zapewnić swobodne rozszerzanie miednicy do porodu. Problem polega na tym, że te same tkanki utrzymują narządy rodne, jak i zapewniają wsparcie w kontynencji. Dlatego ciąża to czas, kiedy należy dbać o mięśnie dna miednicy inaczej, ponieważ bardzo łatwo je obciążyć.

Nacisk ze strony macicy i rosnącego dziecka zwiększa się wraz z rozwojem ciąży - stanowi to duże obciążenie dla struktur dna miednicy, dlatego na nietrzymanie moczu cierpią przede wszystkim kobiety w trzecim trymestrze oraz tuż przed rozwiązaniem. Kolejnym czynnikiem, który może przyczynić się do popuszczania moczu w ciąży, jest zmieniona biomechanika ciała. Wraz z rosnącym brzuchem pojawia się przodopochylenie miednicy. Ciężarne często nie dbają o właściwą postawę, co wzmaga nieprawidłowe ustawienie miednicy. Niestety ma to istotny wpływ na osłabienie mięśni dna miednicy, które będą poddawane większemu naciskowi. Należy zaznaczyć, że mięśnie dna miednicy odpowiadają za utrzymanie narządów wewnętrznych na swoim miejscu, ale także za sprawne zamykanie i otwieranie cewki. Gdy są słabe (również z powodu dużego ucisku), trudniej przychodzi im mierzenie się ze swoimi obowiązkami. Dlatego też kobiety w ciąży mogą nieświadomie popuszczać mocz. Innym czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo wystąpienia nietrzymania moczu w ciąży są infekcje. To problem, którego nie możesz bagatelizować. Infekcja układu moczowego może doprowadzić nawet do przedwczesnego porodu. Jest niebezpieczna i dla kobiety, i dla dziecka. Jeśli więc zauważasz u siebie objawy infekcji układu moczowego, takie jak ból podbrzusza, pieczenie podczas oddawania moczu i właśnie popuszczanie moczu, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

ćwiczenia na nietrzymanie moczu w ciąży

Nietrzymanie moczu w ciąży – jak mu zapobiec?

Nietrzymanie moczu w ciąży jest problemem wielu kobiet – nie tylko fizycznym, ale także psychicznym. Prowadzi do poczucia dyskomfortu i może być przyczyną wycofania się przyszłej mamy z życia społecznego. Aby do tego nie dopuścić, musisz starać się zapobiec nietrzymaniu moczu. To wcale nie tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Co powinnaś zrobić?

Ćwicz mięśnie dna miednicy – ze względu na to, że prawidłowo pracujące mięśnie dna miednicy nie tylko pomogą Ci zminimalizować ryzyko występowania nietrzymania moczu, ale także ułatwią Ci poród naturalny. Warto wprowadzić trening tych partii mięśni do codziennej rutyny. Najlepiej byłoby dobrać ćwiczenia indywidualnie, aby nie doprowadzić do nadmiernego napięcia mięśni dna miednicy przez zbyt częste zaciskanie lub nieumiejętne relaksowanie, bo może to utrudnić poród. Oczywiście w doborze ćwiczeń może pomóc Ci fizjoterapeuta uroginekologiczny. Konsultacja z fizjoterapeutą z pewnością nie zaszkodzi, a może umożliwić Ci łatwiejsze przejście przez poród. Ćwiczenia powinno się także praktykować po porodzie, by jak najszybciej dojść do sprawności i zmniejszyć ryzyko nietrzymania moczu.
Nie odkładaj wizyty w toalecie – ze względu na to, iż Twój pęcherz ma mniej miejsca, a produkcja moczu jest taka sama lub większa, nie powinnaś odkładać wizyty w toalecie, gdy czujesz potrzebę oddania moczu. To zwiększa ryzyko pojawienia się nietrzymania moczu z przepełnienia. Korzystaj z toalety zawsze wtedy, gdy masz taką potrzebę. Pamiętaj również, że rezygnowanie z picia wody nie jest rozsądne. W ten sposób
jedynie zwiększasz ryzyko wystąpienia infekcji układu moczowego. Mocz staje się bowiem gęsty i gromadzą się w nim drobnoustroje. Pij tyle, ile piłaś zawsze.
Zadbaj o higienę – koniecznie dbaj o higienę intymną, by zminimalizować ryzyko wystąpienia infekcji układu moczowego. Podmywaj się codziennie rano i wieczorem, korzystając z produktów do higieny przeznaczonych dla kobiet w ciąży. Jeśli masz już problem z popuszczaniem moczu, nie zapominaj także o wkładkach urologicznych, które chronią przed wilgocią i nieprzyjemnym zapachem. Dzięki temu skóra i cewka nie mają kontaktu z wilgocią, a co za tym idzie, nie są narażone na ekspozycję na bakterie, które szybko rozmnażają się w takim środowisku. Wkładki urologiczne damskie pozwolą Ci robić to, co lubisz, bez strachu o to, że ktoś zauważy Twoją przypadłość.

Wdrażając odpowiednią profilaktykę i wczesne leczenie od pojawienia objawów NTM, istnieje bardzo duża szansa, że problem uda się zniwelować. Ciąża to czas wielu zmian, które mogą niekorzystnie wpływać na nasze dno miednicy. Należy jednak podkreślić, że zdrowe dno miednicy powinno sobie poradzić z tymi zmianami. Ciąża to czas, który predysponuje do ujawnienia dysfunkcji w dnie miednicy, ale na pewno nie jest to regułą. Jeśli przed ciążą zauważyłaś już problemy z NTM, powinnaś podjąć od razu działania, ale też być przygotowana na nasilenie dolegliwości - chociażby za pomocą wkładek urologicznych. Z całą pewnością jednak powinnaś ćwiczyć mięśnie dna miednicy, by zminimalizować to ryzyko, a także wspomóc organizm podczas porodu.

Artykuły blogowe

5 zalet ćwiczenia Pilatesa, które doceni każda aktywna osoba

Czy wiesz, czym jest pilates? Ćwiczenia wymyślone na początku XX wieku przez niemieckiego sportowca stały się popularne na całym świecie – w tym także w Polsce. Kobiety i mężczyźni coraz chętniej korzystają z tego, co zaproponował Joseph Pilates. Ćwiczenia na kręgosłup, mięśnie brzucha czy nóg doskonale wzmacniają całe ciało i wspierają utrzymanie prawidłowej sylwetki. To idealny trening dla osób w każdym wieku. Dlaczego powinnaś lepiej poznać trening pilates? Oto 5 zalet korzystania z ćwiczeń opracowanych przez Pilatesa.

Ćwiczenie Pilatesa
Jak poprawić samopoczucie seniora

5 zasad zdrowia i dobrego samopoczucia seniora

W pewnym momencie dbanie o zdrowie seniorów spada na najbliższą rodzinę – dzieci i wnuki – ale także na wynajętą do tego celu pomoc. Jak poprawić samopoczucie seniora? To temat bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Zdrowie osób starszych jest bowiem narażone nie tylko na uszczerbek ze strony ciała, ale i psychiki. Dbanie o bliską osobę starszą musi być zatem kompleksowe.

Artykuły higieniczne dla seniorów

Artykuły higieniczne dla seniorów to doskonała pomoc w sytuacji, w której opiekujesz się osobą starszą i starasz się zapewnić jej jak największy komfort życia. Kosmetyki dla seniorów umożliwią Ci dbanie o wrażliwą skórę, natomiast produkty urologiczne sprawią, że problem nietrzymania moczu nie będzie tak uciążliwy. Po jakie produkty sięgnąć? Czy pieluchomajtki dla dorosłych to jedyne wyjście przy nietrzymaniu moczu? A może są inne rozwiązania?

Artykuły higieniczne