Nietrzymanie moczu w ciąży - objawy i przyczyny

Artykuł powstał przy współpracy z dr n.med. Anitą Sikorą-Szubert Nietrzymanie moczu w ciąży

Ciąża jest okresem niezwykle wymagającym dla ciała kobiety. Przemiany, które zachodzą w nim w tym czasie, dzieją się w wielu układach i narządach. Ciało kobiety zmienia się intensywnie, towarzyszy temu często zwiększona częstość wymiotów, wzrost masy ciała, zwiększenie częstości wizyt w toalecie. W trakcie ciąży na skutek obciążenia mięśni dna miednicy może dojść do problemów z nietrzymaniem moczu. Co powoduje popuszczanie moczu w ciąży?

Nietrzymanie moczu w ciąży – przyczyny i objawy

Do nietrzymania moczu w ciąży dochodzi najczęściej podczas kaszlu, kichania, czyli podczas wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Dolegliwości te najczęściej pojawiają się w trzecim trymestrze ciąży, gdy powiększająca się macica, ale też i wzrastająca waga zdecydowanie obciążają struktury dna miednicy. Ponadto podczas ciąży fizjologicznie pojawia się częstomocz, który znacząco zwiększy ilość wizyt w toalecie w ciągu dnia ale również i w nocy.

Za prawidłową kontrolę oddawania moczu odpowiadają między innymi sprawnie funkcjonujące mięśnie dna miednicy, potocznie nazywane mięśniami Kegla. Mięśnie te są niezwykle ważne i pełnią wiele istotnych funkcji w naszym ciele. Odpowiadają za podtrzymanie narządów miednicy mniejszej, zapewniają prawidłowe oddawanie ale i zatrzymanie moczu, stolca i gazów jelitowych, biorą znaczący udział podczas porodu. W tej perspektywie niezwykle ważne jest aby zadbać o nie już przed ciążą, a potem w jej trakcie pod kontrolą fizjoterapeuty uroginekologicznego warto je ćwiczyć, dostosowując ten trening do odpowiednich etapów ciąży.

Kobieta w ciąży - problem nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu w ciąży – co możesz zrobić?

Nietrzymanie moczu w ciąży, choć nie jest ciężką przypadłością, może znacząco pogorszyć jakość życia. U wielu kobiet wywołuje poczucie wstydu, a także lęk, iż ten stan rzeczy nie zmieni się po rozwiązaniu ciąży. Nie obawiaj się – mięśnie, jeśli będziesz o nie odpowiednio dbać, pod kontrolą fizjoterapeuty, powinny wrócić do swojej  sprawności po porodzie. Obserwuj się jednak i dbaj o siebie, aby wspomóc swoje ciało. Pamiętaj, że bez względu na to czy rodziłaś naturalnie czy poprzez cesarskie cięcie poza wizytą u lekarza ginekologa, powinnaś między 4 a 6 tyg po porodzie udać się również do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Oceni on stan Twoich mięśni dna miednicy, brzucha, zadba o blizny, dopasuje odpowiednią terapię.

Bardzo ważne abyś dbała również o prawidłowe nawyki toaletowe:

  • Reaguj na parcie – jeśli tylko czujesz parcie, nie zwlekaj i udaj się do toalety. Regularne oddawanie moczu zmniejsza ryzyko niekontrolowanych wycieków.
  • Nie chodź jednak do toalety “na zapas”, nie wypieraj moczu podczas sikania.
  • Zadbaj o dietę – zdrowa dieta jest dobra dla ciebie i dziecka z wielu powodów. W tym przypadku np. dieta bogata w błonnik i odpowiednie nawodnienie umożliwi prawidłowe wypróżnianie stolca, co zapobiegnie zaparciom, które także negatywnie wpływają na kondycję mięśni dna miednicy. Do wypróżniania stolca używaj podnóżka, który pozwoli na prawidłową pozycję podczas defekacji.
  • Dbaj o higienę – niekontrolowane oddawanie moczu w ciąży może powodować podrażnienia, a nawet infekcje. Dlatego dbaj o higienę miejsc intymnych. Myj się regularnie i zmieniaj bieliznę, jeśli jest wilgotna. Doskonałym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest także korzystanie z wkładek chłonnych, które pochłaniają wilgoć i sprawiają, że skóra nie ma z nią bezpośredniego kontaktu.

Nietrzymanie moczu w ciąży nie musi być dla ciebie problemem, można z nim sobie skutecznie radzić. Nie pozwól, by ta przypadłość zatrzymała cię przed codziennymi spacerami, wizytami u znajomych czy cieszeniem się z przygotowań do powitania nowego członka rodziny. Ćwicz mięśnie dna miednicy pod kontrolą specjalisty, dbaj o siebie i swoją higienę również dzięki wkładkom Elly.

Jak przygotować się na wyjazd na wczasy przy nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu bardzo często wpływa negatywnie na jakość życia. To choroba, która może powodować ogromny dyskomfort w każdej sytuacji – w pracy, w domu, a tym bardziej podczas wyjazdu. Jeśli przygotowujesz się do wakacji lub wyjazdu służbowego, możesz zabrać ze sobą wkładki na nietrzymanie moczu. To podstawa, by zapewnić sobie komfort w trakcie podróży. Jednak nie tylko wkładki na nietrzymanie moczu będą ci potrzebne. Jak przygotować się na wyjazd, gdy cierpisz na NTM?

Ciąża po 40-stce - jak dbać o siebie i dziecko?

Późne macierzyństwo nie jest w dzisiejszych czasach rzeczą niespotykaną. Coraz więcej kobiet się na nie decyduje. Ciąża po 40 roku życia nie musi być już trudna ani stygmatyzująca. Chociaż organizm się starzeje, kobiety w tym wieku nadal są zdrowe i pełne sił. Co więcej, ciąża w wieku 40 lat nierzadko jest dużo bardziej przemyślana od tej w wieku młodzieńczym. Nie da się jednak nie zauważyć, iż ciąża po 40 roku życia wiąże się z pewnym ryzykiem. Jak dbać o siebie i o dziecko, by wszystko przebiegło zgodnie z planem?

Skutki osłabienia mięśni dna miednicy po wielu ciążach

Poród wiąże się z dużym obciążeniem dla organizmu kobiety. Oprócz dolegliwości bólowych związanych z konsekwencjami porodu np. nacięciem i zszyciem tkanek krocza mogą mu również towarzyszyć takie konsekwencje jak osłabienie, uszkodzenie czy wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Wiadomym jest, że każdy kolejny poród wpływa na funkcję mięśni dna miednicy jak również statykę narządów miednicy mniejszej. Niestety nie tylko nietrzymanie moczu może być objawem pogorszenia funkcji mięśni dna miednicy. Z czym jeszcze mogą borykać się kobiety, które przeszły kilka porodów?