Nietrzymanie moczu w ciąży - objawy i przyczyny

Artykuł powstał przy współpracy z dr n.med. Anitą Sikorą-Szubert nietrzymanie moczu w ciąży

Ciąża jest okresem niezwykle wymagającym dla ciała kobiety. Przemiany, które zachodzą w nim w tym czasie, dzieją się w wielu układach i narządach. Ciało kobiety zmienia się intensywnie, towarzyszy temu często zwiększona częstość wymiotów, wzrost masy ciała, zwiększenie częstości wizyt w toalecie. W trakcie ciąży na skutek obciążenia mięśni dna miednicy może dojść do problemów z nietrzymaniem moczu. Co powoduje popuszczanie moczu w ciąży?

Nietrzymanie moczu w ciąży – przyczyny i objawy

Do nietrzymania moczu w ciąży dochodzi najczęściej podczas kaszlu, kichania, czyli podczas wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Dolegliwości te najczęściej pojawiają się w trzecim trymestrze ciąży, gdy powiększająca się macica, ale też i wzrastająca waga zdecydowanie obciążają struktury dna miednicy. Ponadto podczas ciąży fizjologicznie pojawia się częstomocz, który znacząco zwiększy ilość wizyt w toalecie w ciągu dnia ale również i w nocy.

Za prawidłową kontrolę oddawania moczu odpowiadają między innymi sprawnie funkcjonujące mięśnie dna miednicy, potocznie nazywane mięśniami Kegla. Mięśnie te są niezwykle ważne i pełnią wiele istotnych funkcji w naszym ciele. Odpowiadają za podtrzymanie narządów miednicy mniejszej, zapewniają prawidłowe oddawanie ale i zatrzymanie moczu, stolca i gazów jelitowych, biorą znaczący udział podczas porodu. W tej perspektywie niezwykle ważne jest aby zadbać o nie już przed ciążą, a potem w jej trakcie pod kontrolą fizjoterapeuty uroginekologicznego warto je ćwiczyć, dostosowując ten trening do odpowiednich etapów ciąży.

parcie na pęcherz w ciąży 3 trymestr

Nietrzymanie moczu w ciąży – co możesz zrobić?

Nietrzymanie moczu w ciąży, choć nie jest ciężką przypadłością, może znacząco pogorszyć jakość życia. U wielu kobiet wywołuje poczucie wstydu, a także lęk, iż ten stan rzeczy nie zmieni się po rozwiązaniu ciąży. Nie obawiaj się – mięśnie, jeśli będziesz o nie odpowiednio dbać, pod kontrolą fizjoterapeuty, powinny wrócić do swojej  sprawności po porodzie. Obserwuj się jednak i dbaj o siebie, aby wspomóc swoje ciało. Pamiętaj, że bez względu na to czy rodziłaś naturalnie czy poprzez cesarskie cięcie poza wizytą u lekarza ginekologa, powinnaś między 4 a 6 tyg po porodzie udać się również do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Oceni on stan Twoich mięśni dna miednicy, brzucha, zadba o blizny, dopasuje odpowiednią terapię.

Bardzo ważne abyś dbała również o prawidłowe nawyki toaletowe:

  • Reaguj na parcie – jeśli tylko czujesz parcie, nie zwlekaj i udaj się do toalety. Regularne oddawanie moczu zmniejsza ryzyko niekontrolowanych wycieków.
  • Nie chodź jednak do toalety “na zapas”, nie wypieraj moczu podczas sikania.
  • Zadbaj o dietę – zdrowa dieta jest dobra dla ciebie i dziecka z wielu powodów. W tym przypadku np. dieta bogata w błonnik i odpowiednie nawodnienie umożliwi prawidłowe wypróżnianie stolca, co zapobiegnie zaparciom, które także negatywnie wpływają na kondycję mięśni dna miednicy. Do wypróżniania stolca używaj podnóżka, który pozwoli na prawidłową pozycję podczas defekacji.
  • Dbaj o higienę – niekontrolowane oddawanie moczu w ciąży może powodować podrażnienia, a nawet infekcje. Dlatego dbaj o higienę miejsc intymnych. Myj się regularnie i zmieniaj bieliznę, jeśli jest wilgotna. Doskonałym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest także korzystanie z wkładek chłonnych, które pochłaniają wilgoć i sprawiają, że skóra nie ma z nią bezpośredniego kontaktu.

Nietrzymanie moczu w ciąży nie musi być dla ciebie problemem, można z nim sobie skutecznie radzić. Nie pozwól, by ta przypadłość zatrzymała cię przed codziennymi spacerami, wizytami u znajomych czy cieszeniem się z przygotowań do powitania nowego członka rodziny. Ćwicz mięśnie dna miednicy pod kontrolą specjalisty, dbaj o siebie i swoją higienę również dzięki wkładkom Elly.

Artykuł nie posiada jeszcze ocen i komentarzy

Artykuły blogowe

5 zalet ćwiczenia Pilatesa, które doceni każda aktywna osoba

Czy wiesz, czym jest pilates? Ćwiczenia wymyślone na początku XX wieku przez niemieckiego sportowca stały się popularne na całym świecie – w tym także w Polsce. Kobiety i mężczyźni coraz chętniej korzystają z tego, co zaproponował Joseph Pilates. Ćwiczenia na kręgosłup, mięśnie brzucha czy nóg doskonale wzmacniają całe ciało i wspierają utrzymanie prawidłowej sylwetki. To idealny trening dla osób w każdym wieku. Dlaczego powinnaś lepiej poznać trening pilates? Oto 5 zalet korzystania z ćwiczeń opracowanych przez Pilatesa.

Ćwiczenie Pilatesa
Jak poprawić samopoczucie seniora

5 zasad zdrowia i dobrego samopoczucia seniora

W pewnym momencie dbanie o zdrowie seniorów spada na najbliższą rodzinę – dzieci i wnuki – ale także na wynajętą do tego celu pomoc. Jak poprawić samopoczucie seniora? To temat bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Zdrowie osób starszych jest bowiem narażone nie tylko na uszczerbek ze strony ciała, ale i psychiki. Dbanie o bliską osobę starszą musi być zatem kompleksowe.

Artykuły higieniczne dla seniorów

Artykuły higieniczne dla seniorów to doskonała pomoc w sytuacji, w której opiekujesz się osobą starszą i starasz się zapewnić jej jak największy komfort życia. Kosmetyki dla seniorów umożliwią Ci dbanie o wrażliwą skórę, natomiast produkty urologiczne sprawią, że problem nietrzymania moczu nie będzie tak uciążliwy. Po jakie produkty sięgnąć? Czy pieluchomajtki dla dorosłych to jedyne wyjście przy nietrzymaniu moczu? A może są inne rozwiązania?

Artykuły higieniczne
Ta strona wykorzystuje pliki cookie, przy czym odbywa się to zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki, które możesz w każdej chwili zmienić. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie w celu umożliwienia prawidłowego działania strony oraz w innych celach, tj. reklamowych, statystycznych, dostosowania naszej strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że wyrażasz zgodę na to, że będą one zapisane w pamięci urządzenia, na przetwarzanie danych zapisanych w cookies w celach wskazanych powyżej i udostępnianie swoich danych naszym partnerom. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, możesz ją w każdej chwili wycofać. Akceptacja lub brak zgody na wykorzystywanie plików cookie odbywa się za pomocą ustawień przeglądarki, przy czym wyłączenie plików niezbędnych do działania strony może uniemożliwić korzystanie z niej. Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Cookies.
Akceptuję