Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu po 40. roku życia

Artykuł powstał przy współpracy z dr n.med. Anitą Sikorą-Szubert

Nietrzymanie moczu nie jest jedynie problemem osób starszych. Nietrzymanie moczu również może się pojawić u 40-latki, kobiety w ciąży czy po porodzie. Jednak kobiety w tym wieku mogą nie być świadome powagi swoich dolegliwości, nie zgłaszają się po pomoc, choć istnieje wiele sposobów radzenia sobie z nietrzymaniem moczu. Nietrzymanie moczu u kobiet po 40. roku życia często nakłada się na okres przedmenopauzalny, który może nasilać lub przyczyniać się do pojawienia się pierwszych objawów NTM. Jeśli problem NTM jeszcze cię nie dotyczy mimo wszystko koniecznie dowiedz się, jak możesz mu zapobiec.

Nietrzymanie moczu u 40-latki – nie tak rzadkie, jak mogłoby się wydawać

Kobiety po 40. roku życia często mają za sobą naprawdę wiele doświadczeń. Niektóre przeszły przez porody naturalne bądź też cesarskie cięcia, walczą z otyłością, chorobami przewlekłymi, którym towarzyszy kaszel, przeżyły operacje w okolicach brzusznych, czy też borykają się z chorobami układu moczowego. Wszystkie te przejścia stanowią czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu. Bez względu na rodzaj porodu, w jego wyniku może dojść do dysfunkcji mięśni dna miednicy. Dlatego nieoceniona okazuje się pomoc fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby w przypadku, gdy kobieta po urodzeniu dziecka zauważy u siebie objawy wysiłkowego nietrzymania moczu, wdrożyć jak najszybsze postępowanie lecznicze.

Otyłość i nadwaga także mogą być powiązane ze zwiększonym ryzykiem nietrzymana moczu. Zbyt wysoka masa ciała zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej, a to z kolei przyczynia się do zwiększenia obciążenia mięśni dna miednicy i co za tym idzie ryzyka wysiłkowego nietrzymania moczu. Podobnie jest u kobiet borykających się z chorobami, którym towarzyszy kaszel. Istnieje wiele zmiennych, które mogą wpłynąć na twoje zdrowie.

Nietrzymanie moczu u kobiet po 40. wcale nie jest więc tak rzadkie, jak mogłoby ci się wydawać. Jak zapobiec tej chorobie?

Nietrzymanie moczu u 40-latki – ćwiczenia mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy, potocznie nazywane mięśniami Kegla, mają bardzo ważną rolę w utrzymaniu kobiecego zdrowia. To mięśnie, które umożliwiają m.in. prawidłową stabilizację i pracę cewki moczowej oraz tworzą podporę dla pęcherza, macicy i odbytnicy. Im lepiej funkcjonujące mięśnie dna miednicy, tym mniejsze ryzyko wystąpienia inkontynencji. Dlatego jednym z najważniejszych zadań, które stoją przed tobą w okresie przedmenopauzalnym, jest regularne i prawidłowe ćwiczenie mięśni Kegla, by były one sprawne i pozwalały m. in na unikanie niekontrolowanego oddawania moczu. Pamiętaj, że mięśnie te dbają o funkcjonowanie większości narządów w obrębie miednicy mniejszej. Dobra praca dna miednicy redukuje ryzyko obniżenia narządu rodnego czy nietrzymania stolca.

Jak więc o nie zadbać?

Regularne ćwiczenia, dopasowane indywidualnie przez fizjoterapeutę mogą znacząco przyczynić się do poprawy funkcji mięśni dna miednicy. Fizjoterapeuta uroginekologiczny jest tym specjalistą, który po przeprowadzeniu wywiadu, odpowiednim zbadaniu funkcjonowania twoich mięśni zaplanuje dla ciebie odpowiedni system ćwiczeń, które wykonywane systematycznie powinny pomóc zmniejszyć twoje objawy. Jeśli zauważyłaś u siebie nietrzymanie moczu, podczas źle wykonywanych ćwiczeń może się ono nasilić. Jeśli jesteś na początku leczenia i czujesz dyskomfort związany z nietrzymaniem moczu korzystaj z wkładek chłonnych Elly, które będą chronić cię przed wilgocią i nieprzyjemnym zapachem moczu.

Nietrzymanie moczu u 40-latki – zadbaj o zdrowe odżywianie i kontroluj masę ciała

Jeśli borykasz się z nadwagą bądź otyłością, lekarz z pewnością zaleci ci zadbanie o swoje ciało i utratę wagi zgodnie ze wskaźnikiem BMI. Według badań nawet 5% zredukowanej masy ciała wiąże się ze spadkiem występowania epizodów NTM o aż 50%. Pamiętaj, że otyłość nie tylko zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej, ale również może doprowadzić do przewlekłego obciążenia mięśni dna miednicy, powodując trudne do odwrócenia skutki.

Terapia nietrzymania moczu po 50. roku życia lub wcześniej, może być także wspomagana za pomocą diety. Przede wszystkim dbaj o to, by spożywać produkty o niskim stopniu przetworzenia, zdrowe i bez konserwantów. Zapewnij sobie lekkie posiłki z dużą ilością błonnika, który reguluje pracę jelit i ułatwia prawidłowe wypróżnianie się. Zaparcia, zwłaszcza przewlekłe, również są jednym z czynników ryzyka wystąpienia nietrzymania moczu. W diecie powinno znaleźć się miejsce także na naturalną witaminę C, która odpowiada za produkcję kolagenu, substancji wpływającej na elastyczność tkanek. Nie zapominaj o piciu odpowiednich ilości wody. Nietrzymaniu moczu nierzadko towarzyszą infekcje dróg moczowych, których występowanie możesz zminimalizować właśnie za pomocą właściwego dbania o układ moczowy.

Nietrzymanie moczu u 40-latki to dość częsta przypadłość. Wiele kobiet boryka się nawet z niewielkim NTM. Jeśli więc wolisz zapobiegać, zamiast leczyć, zadbaj o swoje zdrowie i komfort, a twoje ciało z pewnością ci za to podziękuje.

Jak przygotować się na wyjazd na wczasy przy nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu bardzo często wpływa negatywnie na jakość życia. To choroba, która może powodować ogromny dyskomfort w każdej sytuacji – w pracy, w domu, a tym bardziej podczas wyjazdu. Jeśli przygotowujesz się do wakacji lub wyjazdu służbowego, możesz zabrać ze sobą wkładki na nietrzymanie moczu. To podstawa, by zapewnić sobie komfort w trakcie podróży. Jednak nie tylko wkładki na nietrzymanie moczu będą ci potrzebne. Jak przygotować się na wyjazd, gdy cierpisz na NTM?

Ciąża po 40-stce - jak dbać o siebie i dziecko?

Późne macierzyństwo nie jest w dzisiejszych czasach rzeczą niespotykaną. Coraz więcej kobiet się na nie decyduje. Ciąża po 40 roku życia nie musi być już trudna ani stygmatyzująca. Chociaż organizm się starzeje, kobiety w tym wieku nadal są zdrowe i pełne sił. Co więcej, ciąża w wieku 40 lat nierzadko jest dużo bardziej przemyślana od tej w wieku młodzieńczym. Nie da się jednak nie zauważyć, iż ciąża po 40 roku życia wiąże się z pewnym ryzykiem. Jak dbać o siebie i o dziecko, by wszystko przebiegło zgodnie z planem?

Skutki osłabienia mięśni dna miednicy po wielu ciążach

Poród wiąże się z dużym obciążeniem dla organizmu kobiety. Oprócz dolegliwości bólowych związanych z konsekwencjami porodu np. nacięciem i zszyciem tkanek krocza mogą mu również towarzyszyć takie konsekwencje jak osłabienie, uszkodzenie czy wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Wiadomym jest, że każdy kolejny poród wpływa na funkcję mięśni dna miednicy jak również statykę narządów miednicy mniejszej. Niestety nie tylko nietrzymanie moczu może być objawem pogorszenia funkcji mięśni dna miednicy. Z czym jeszcze mogą borykać się kobiety, które przeszły kilka porodów?